Soitin ennen Norjaan lähtöäni, siis heinäkuun lopussa, Soneralle. Pyysin heitä muuttamaan laskutusosoitteen, lopettamaan mokkulasopimuksen sekä puhe- ja datapaketin. Lasku meni edelleen entiseen osoitteeseen, ja loppusumma oli huima.
Tänään soitin Soneran asiakaspalveluun, yrityspuolelle jolloin puheluun vastataan huimasti nopeammin. Mitään edellä mainituista asioista ei ollut hoidettu. Nyt ne hoituivat, ja laskun loppusummaksi tuli puolet vähemmän kuin alkuperäisessä. Uskomatonta, että asiat ei vain hoidu. Onneksi ne sai kuitenkin takautuvasti hoidettua, kun heinäkuun "asiakaspalvelija" oli sentään kirjoittanut järjestelmään ylös, että olen sinne soittanut.
Lyngseidetiin päästyäni kävin avaamassa pankkitilin. Se kävi nopeasti eikä talletustakaan tarvinnut tehdä. Jotta saisin pankki-Visakortin, piti käydä passikuvassa. Onneksi Lyngseidetissä on jonkainlainen työpaikka vajaakuntoisille, ja siellä otetaan myös passikuvia. Pankkitilin lisäksi on nyt tuo korttiasia vetämässä. Nettitunnukset pankkiin saa vasta sitten, kun pankkikortti on tullut postissa ja ensimmäinen palkka näkyy tilillä. Jotta nettipankkia voi käyttää, pankki antaa kortin lukijan kotiin. Pankkiohjelma on kuulemma vähän monimutkainen, saapa nähdä sitten kun sitä pääsee kokeilemaan.
Nyt siis puuttuu enää verokortti, jotta saan palkan tilille. Eiköhän sekin näinä päivinä tule, toivon niin.
Kela muisti minua kirjeellä. Oli saanut Norjan viranomaisilta tiedon tänne muutostani. Kela pyysi selvitystä Norjassa olostani ja pituudesta. Kelakortin pois lähettäminen on siis edessä.
Lisäksi sain kirjeen, jossa ilmoitettiin liittymisestäni Norjan sosiaali- ja terveyspalvelujen piiriin. Myöhemmin tulee ilmoitus, kuka on oma lääkärini.
Käytännön asiat siis etenevät pikku hiljaa. Olen siis pian yhteiskuntakelpoinen Norjassa asuva suomalainen :-)
Hei!
VastaaPoistaTäältä löytyikin vastaus juuri miettimääni kysymykseen. Miten pääsen Norjan sosiaali ja terveyspalvelujen piiriin.
Eli teit siis muuttoilmoituksen ja siten loppu hoituu itsestään? :)